Witamy serdecznie na naszym blogu - Transport Mania!

Jak pływają łodzie podwodne?

Łodzie lub okręty podwodne to jednostki, wywołują wiele emocji. Sama możliwość pływania pod wodą, podobnie jak możliwość latania, praktycznie od zawsze fascynowały człowieka. Za pierwszego konstruktora okrętu podwodnego z napędem silnikowym uważa się amerykańskiego wynalazcę Johna Hollanda. Duży wpływ na położenie podwalin pod współczesne łodzie podwodne miał również  Francuz Maxim Laubeuf.

Łodzie podwodne oparte na pomysłach tych dwóch wynalazców do pływania wykorzystują prawo Archimedesa. Według tego prawa, jeżeli gęstość obiektu zanurzonego w cieczy jest mniejsza od gęstości tej cieczy, to utrzymuje się on na powierzchni. Dodatkowo, poprzez stopniowe zwiększanie ciężaru obiektu można doprowadzić do jego kontrolowanego zanurzenia. W okrętach podwodnych rolę takiego regulatora ciężaru pełnią zbiorniki balastowe. Jeżeli zbiorniki są puste, łódź podwodna będzie pływała po powierzchni. Jeżeli zbiorniki zostaną napełnione wodą, okręt zacznie się zanurzać pod powierzchnię.

Zgodnie z tą zasadą, wynurzenie powinno się odbywać poprzez opróżnienie zbiorników balastowych z wody. W praktyce jednak, taki manewr jest wykonywany przez marynarzy jedynie w przypadkach awaryjnych. Szybkie opróżnienie zbiorników balastowych może bowiem prowadzić do zbyt nagłego wynurzenia i utraty kontroli nad łodzią. Dlatego też, wynurzanie odbywa się stopniowo i następuje poprzez odpowiednie skierowanie steru. Okręt napędzany silnikami, podobnie jak samolot stopniowo unosi się, aż do momentu, gdy wypłynie na powierzchnię. Dopiero, gdy to się stanie, balast z wody zostaje wyrzucony.

Wspominając o silnikach nie można nie wspomnieć o napędzie łodzi podwodnych. To właśnie dzięki niemu mogą one poruszać się na wodzie i pod jej powierzchnią. Obecnie, najbardziej popularne jest rozwiązanie polegające na zastosowaniu silnika diesla, kiedy okręt jest wynurzony i silnika elektrycznego, gdy znajduje się pod powierzchnią. W czasach II wojny światowej duży problem stanowiło skuteczne magazynowanie energii potrzebnej do napędzania silników elektrycznych. Do tego celu wykorzystywano ogniwa elektryczne, które nie pozwalały jednak na zbyt długie pływanie pod powierzchnią. Po wyczerpaniu ogniw, okręt musiał wynurzyć się i uruchomić silnik diesla, który ponownie ładował akumulatory. W nowoczesnych łodziach podwodnych energia potrzebna do działania silników dostarczana jest z reaktorów atomowych, w które wyposażone są te jednostki, dlatego ich zasięg znacznie się zwiększył.

Warto wyjaśnić jeszcze, skąd załoga okrętu wie dokąd płynąć podczas zanurzenia. Otóż, orientację w terenie umożliwiają dwa narzędzia. Jedną z nich jest peryskop, który pozwala śledzić co dzieje się na powierzchni wody. Jednak „oczami” okrętu w czasie zanurzenia jest przede wszystkim sonar. Urządzenie to wysyłając i odbierając fale dźwiękowe pozwala dostrzec przedmioty  i przeszkody znajdujące się przed okrętem podwodnym. To dzięki sonarowi może on skutecznie unikać zderzenia ze skałami lub uszkodzenia łodzi na mieliźnie.

0 Komentarze

Dodaj nowy komentarz

13 − siedem =